dimarts, 18 de setembre del 2018

DESPRÉS DE L'APROVACIÓ DE LA LOMCE , CAL PENSAR COM RESISTIR-SE

Que s’hagi aprovat la LOMCE amb la majoria absoluta del PP no treu que els que creiem que el dret a l’educació no es pot mercantilitzar i que el sistema educatiu ha de complir els principis d’equitat, eficiència , laïcitat , gratuïtat i igualtat d’oportunitats no podem deixar de lluitar per tal que aquesta llei no s’arribi a aplicar mai, o en tot cas, els seus efectes siguin mediatitzats. És una bona llàstima que en aquest país s’utilitzi l’educació per imposar uns determinats principis ideològics. Ha quedat clar que ,ara per ara, no és possible un gran pacte social per emprendre les reformes que millorin el sistema, quan tots els experts ens diuen que calen grans consensos que aportin estabilitat i permetin implementar mesures a llarg termini. De moment els agents educatius, polítics i socials diversos han estat exclosos del debat i s’ha aprovat una llei partidista i ,a més, sense finançament que, lògicament, que no té futur. Des del sindicat n’hem cantat “les excel•lències” des de l’inici de les propostes de llei. Llegiu l’exhaustiva anàlisi crítica en el Monogràfic de la revista Trabajadores de la Enseñanza del desembre 2013. Crec que ara toca veure com enfoquem la NO APLICACIÓ i quin front construïm amb les altres organitzacions de la Comunitat Educativa per fer-la efectiva, ni que sigui a determinats nivells que es poden controlar en l’espai micro de gestió i funcionament dels centres. Està clar que no estic parlant d’objecció de consciència ,ja que aquest és un dret individual i està regulat , per la qual cosa depèn de la voluntat particular de cadascun tal com es vol situar en el compliment d’una determinada norma que va en contra de la seva consciència. Jo vull parlar de posicions comuns. Sabem que en els centres educatius es continuarà treballant per una educació integradora i s’evitarà en els que es pugui la discriminació , que es continuaran impulsant projectes engrescadors que amb l’esforç i les bones pràctiques encarin els reptes educatius que planteja el seu alumnat. Però també sabem que la Lomce modifica l’estructura del sistema i el funcionament i la gestió dels centres educatius. Per tant, la pregunta que ens haurem de fer és: com farem des del projecte educatiu de centre que la nova normativa no produeixi un impacte negatiu en el desenvolupament integral del nostre alumnat , o preguntes d’aquest estil. Per altra banda; la LOMCE se salta el principi constitucional com es el de la participació de la comunitat educativa en el govern dels centres sostinguts amb fons públics. Ara la funció del Consell escolar de centre queda limitada a la d’informació i consulta deixant de tenir poder decisori que queda en mans de les direccions dels centres i els seus equips directius. Aquí també ens podem fer forts i continuar apostant per un funcionament democràtic i participatiu en l’àmbit del govern dels centres educatius. He estat buscant a la xarxa propostes d’insubmissió i he trobat algunes coses interessants. http://www.suatea.org/pdf/140127_41MEDIDASLOMCE.pdf. Ara bé totes elles cal debatre-les a nivell de centre i emprendre accions i posicions comuns que aglutinin professorat , famílies i alumnat. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada