dimarts, 18 de setembre del 2018

La inclusió , desapareix del mapa.

LA INCLUSIÓ EDUCATIVA I LABORAL CADA COP MÉS DIFÍCIL

La inclusió és l'opció educativa i social que té com a objectiu que les persones amb discapacitat s'integrin en l'educació ordinària juntament amb els seus companys i companyes i treballa per la integració social a través del treball.
Estem assistint aquests darrers mesos al desmantellament dels serveis educatius , socials i laborals que actuaven d'instrument per complir l'objectiu de la inclusió , la cohesió social i la igualtat d'oportunitats 

Els pressupostos Generals de l'Estat per al 2012 redueixen un 57% les partides en polítiques actives d'ocupació a Catalunya i posen en perill 2.500 llocs de treball en els 150 centres especials de treball que promouen l'ocupació de les persones amb discapacitat d'especial dificultat (intel·lectual, física i sensorial de més del 65% i trastorn mental). Calien 122 milions d'euros en la partida pressupostària per complir el que marca la normativa.

Increment de ràtios a les USEE ( Unitats de Suport a l’Educació especial en centres ordinaris de primària i secundària públics )i decreixement de professorat. El curs vinent es reduirà la plantilla de professors de les Unitats de Suport a l'Educació Especial (USEE) de dues persones a una persona i mitja i s’ampliarà la ràtio de 8 a 10 alumnes per USEE. Aquesta mesura suposarà destruir el 25% dels llocs de treball docents destinats a aquestes unitats a tot Catalunya.
A més es redueix el personal de les escoles d’Educació Especial concertades que donen suport a la inclusió de l’alumnat amb necessitats educatives específiques dels centres ordinaris tant públics com concertats.

Rebaixes de les plantilles existents, cosa que suposarà més precarietat i acomiadaments pel personal substitut i interí. La retallada de personal afectarà directament la qualitat de l’ensenyament i l’atenció a la diversitat: l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials, del treball en grups reduïts, desdoblaments, grups flexibles i de les hores de reforç per a qui ho necessita. No es cobriran les substitucions menors de 15 dies, creant moltes dificultats en els centres per organitzar els grups i l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials i el servei personalitzat.
S’ha reduït la plantilla de professionals dels equips d’atenció pedagògica , psicòlegs, pedagogs i logopedes i dels centres de recursos pedagògics .

OMES, Plans d’entorn i aules d’acollida. En eliminar el Fons d’Acollida i Integració Estatal s’ha deixat  sense diners les partides destinades als Plans d'Entorn corresponents a aquest any 2012; això afecta també les sessions de reforç escolar i de llengua catalana que es feien en el marc dels Plans; hi ha retallades d’un 50% a un 100% en funció del municipi. S’està comunicant als centres al mateix temps que la reducció de plantilla la reducció d’aules d’acollida. També es diu als ajuntaments que no es donarà cap euro pel manteniment de les OMES (Oficines municipals d’escolarització)

L’actual dedicació malaltissa dels nostres governants per flexibilitzar el treball i reduir el dèficit públic, estan derivant en un important augment dels nivells d’atur, de treball informal i precari, i de la pobresa. Segons un informe recent de la UNICEF, a casa nostra, el 25,5% de la població es troba en el llindar de la pobresa i aquesta és una tendència que afecta especialment als menors, el 30% dels quals ja són considerats pobres. No és sobrer alertar de la desnutrició infantil que comença a afectar greument la nostra societat.



Per sortir d’aquesta crisi, però també per establir les bases d’una societat més cohesionada i d’una economia més innovadora i social, necessitem un sistema d’educació de Catalunya sòlid, inclusiu i equitatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada