dimarts, 18 de setembre del 2018

VALORACIÓ DEL NOU CURS ESCOLAR NO UNIVERSITARI

Estem davant d’un curs que comença amb una retallada molt important de les plantilles a l’escola pública i amb les mateixes plantilles de fa 20 anys a l’escola concertada. Com a responsable del primer sindicat en representació a l’ensenyament a Catalunya vull posar de manifest una vegada més i en motiu de l’inici d’un nou curs escolar que el sistema educatiu no universitari del nostre país no rep la inversió econòmica que seria desitjable.
Els nivells d’inversió estan per sota dels altres països de la UE, i amb la retallada del 7’4 % del pressupost 2011 respecte l’anterior es pot confirmar que estem en una línea d’actuació governamental que pot deteriorar el sistema del centres sostinguts amb fons públics.
La RETALLADA DE PLANTILLES afecta la qualitat de l’atenció educativa. Menys professorat haurà d’atendre més alumnat. 21.000 alumnes mous que s’incorporen al sistema que assumirà la mateixa plantilla que el curs passat. Recordem que curs anterior ja va passar el mateix, no es va dotar al sistema dels professorat necessari per entomar l’augment de l’alumnat.
Aquesta és una premissa que porta a situacions de difícil gestió. L’ensenyament individualitzat i l’atenció específica a determinades necessitats educatives es veu compromesa per manca de recursos humans disponibles per fer-la efectiva. La conseqüència immediata és una augment de la ràtio dels grups- aula, la impossibilitat d’establir mesures de tractament a la diversitat de l’alumnat , desdoblaments , grups de reforç, etc.
I amb tot, malgrat les dificultats el col•lectiu està fent esforços per tal de donar resposta a la tasca encomanada encara que sigui en detriment de les seves condicions de treball.


La RETALLADA DE PLANTILLES té efectes laborals negatius tant a la pública com a la concertada.
Per una banda tenim el professorat de l’escola concertada que treballa amb unes plantilles definides per les necessitats de fa vint anys, el que suposa que ha de fer una horari lectiu per sobre el que està estipulat en l’ensenyament públic tant a la Primària com a la secundària.
En l’ensenyament públic la retallada de plantilles unida a l’ampliació de l’horari lectiu del professorat de primària i secundària ens porta a una situació de deteriorament en les condicions laborals i en l’ocupació en el sector, tant de professorat com de personal laboral d’atenció educativa.
- Més horari lectiu en detriment de l’horari de preparació de classes , de coordinació dels equips docents i atenció a les famílies .
- La pressió que reben els centres per donar resposta a les necessitats d’escolarització es tradueix en augment de la dedicació lectiva en professorat a jornada incompleta per sobre del que estipula la normativa
- Més càrrega de treball a l`haver d’atendre ,més alumnat i més grups.
- El professorat major de 55 anys deixa de tenir la reducció lectiva que s’havia acordat.
- Es fa cada cop més difícil l’aplicació de mesures recollides en la normativa legal de conciliació d ela vida laboral i familiar dels treballadors i treballadores de l’ensenyament.
- La càrrega de treball afecta directament al canvi de condicions del personal tècnic educatiu destinat als centres degut a la manca d’instruccions clares sobre quines són les seves atribucions , obligacions i responsabilitats
La supressió de la sisena hora en la majoria de centres i la implantació d’una mesura de reforç anomenada “hores de suport personalitzat” porta a situacions de difícil gestió ja que :
- L’alumnat del nostre sistema ja no rep el mateix tractament en totes les escoles. Si fins ara teníem diferències entre la concertada i la pública , ara s’introdueixen diferents tractament horaris dins el sistema públic.
- Els criteris organitzatius del suport personalitzat no estan clars , pel que se suposa que es podrà aplicar el principi d’autonomia de centre, cosa que farà que a cada centre es faci un tractament diferent.
- Sense recursos específics i de reforç real de les plantilles ( s’ha fet una reducció) no entenem com es portarà a terme la lluita contra el fracàs escolar que anuncia reiteradament la Conselleria d’Ensenyament.
La RETALLADA DE PLANTILLES , és un expedient de regulació d’ocupació en el sistema educatiu no universitari.
Aquest curs es deixaran de fer unes 2500 contractacions de personal interí i substitut. La degradació laboral és la següent: el professorat interí que el curs passat tenia un contracte de jornada sencera passa a tenir un contracte de jornada inferior ( 33%, 50%, 83%) . I el professorat que el curs passat tenia un contracte en precari , aquest any directament estarà a l’atur.
No cal dir que a FETE-UGT no deixarem de donar suport i assessorament a tots els professionals que vegin vulnerats els seus drets en base a les normatives laborals i educatives vigents.
Continuarem fent un clam d’exigència a la inversió que ha de fer el nostre país en l’àmbit educatiu perquè ens hi juguem el futur de la nostra societat.
LA RETALLADA SALARIAL
A tot això hem d’afegir que tant els funcionaris docents com el personal laboral i el professorat de l’escola concertada estem patint una rebaixa en el nostre sou de entre el 5% i el 7%.
I ara aprofitant la sentència del TSJC, que ha estat recorreguda al suprem, les patronals volen aplicar, unilateralment; una retallada als treballadors/es que no estan en pagament delegat , tot i que un nombre important d’escoles ha decidit no aplicar aquesta mesura, moltes d’altres sí ho han fet.
Tota aquesta situació ens abocarà a un nou període de conflictivitat als centres.
LA MALA GESTIÓ DELS NOMENAMENT D’ESTIU DEL DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT
Un curs més ens veiem amb l’obligació de denunciar la mala gestió que s’està fent en el nomenament amb el sistema digital per el professorat interí i substitut. El nostre sindicat ha rebut gran quantitat de queixes ja que el sistema que s’ha implementat té deficiències en la transparència a l’hora de dotar les places docents i porta a situacions de indefensió per part dels treballadors que no tenen totes les garanties que aquella plaça que els donen sigui la que realment els correspon per la situació que tenen a la borsa.
LA RETALLADA PRESSUPOSTÀRIA AFECTA L’EDUCACIÓ INFANTIL
Les famílies hauran de pagar més per l’educació infantil del sistema públic ( llars municipals ) i els ajuntaments hauran d’entrar en dèficit si volen fer front a les despeses que suposa tenir una llar municipal oberta. La decisió de disminuir la subvenció del Departament d’Ensenyament per una plaça pública de 0-3 suposa uns 200 euros de dèficit per alumne i any.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada